Blog #11: 'Vergelijk ons met mijn duikleraar'

 Nahied deelt in een blogserie, als vestigingsdirecteur van Inholland Rotterdam en domeindirecteur Business, Finance en Law, haar visie en ervaring met betrekking tot actuele maatschappelijke thema’s. Met een verfrissende kijk op zaken, helikopterview en een dosis energie legt ze verbinding tussen de hogeschool en de buitenwereld.

Rotterdam, 27 augustus 2021

Wij zijn weer begonnen! Op de eerste introductiedag stonden ze in de entreehal; eerstejaarsstudenten en medewerkers. Er was verse koffie en er waren stroopwafels. We waren zo blij dat we de studenten weer fysiek konden ontvangen! We wilden ze een echt welkomstgevoel geven. Ik merkte hoe enorm ik die sfeer, dat komen en gaan van mensen, die drukte, de afgelopen tijd heb gemist.

Toch had ik wel een beetje een dubbel gevoel: je hoort dat de besmettingen weer toenemen, maar dat tegelijkertijd de vaccinatiegraad ook behoorlijk hoog is. Geen idee welke kant het opgaat. Maar ik ben van plan ervan te genieten zolang het kan!

Duiken….en weer boven komen
Anders dan vorig jaar wilde ik studenten nu niet via videoboodschappen toespreken, maar ze echt ontmoeten. Zodat ze merken dat Inholland niet alleen in woorden, maar ook in daden persoonlijk is en dichtbij ze staat. Pabo-studenten heb ik bijvoorbeeld mijn duikverhaal verteld:

Al jaren ga ik tijdens vakanties met mijn man en kinderen naar een prachtig eiland, La Palma. Zij gingen dan duiken; ik durfde nooit. Ik was bang om onder water te gaan. Onbekend. Eng. Totdat een duikleraar mij beloofde dat hij met mij mee zou gaan, mijn hand vast zou houden en dat we gelijk naar boven zouden gaan als ik te nerveus werd. In het begin kneep ik zijn armen helemaal blauw. Maar eenmaal beneden werd ik gegrepen door de schoonheid van het onderwaterleven. Er ging een hele nieuwe wereld voor mij open. Ik durf nu in mijn eentje te duiken en geniet elke keer weer. Misschien nog wel meer dan anderen omdat ik iets heb moeten overwinnen.

Met dit persoonlijke verhaal wil ik studenten duidelijk maken dat wij die duikleraar zijn. Mocht jij het ook eng vinden, twijfelen, problemen krijgen, dan nemen we je bij de hand en helpen je stap voor stap totdat jij je angsten hebt overwonnen en op eigen kracht verder kunt. Mentoren, decanen, het Studentensucces Centrum, Students 4 Students: wij zijn er allemaal voor je.

Samen wandelen en kletsen
Als onderdeel van de introductieweek gingen eerstejaarsstudenten Rechten wandelen door de stad. Ik ben met ze meegelopen. Geweldig om al die verhalen te horen! De een komt direct van de havo, de ander van een mbo, een derde van een particuliere school. We liepen en liepen.

Op een gegeven moment vroeg ik waar we naartoe gingen. Ze hadden geen idee. Wist ik dat niet? Nee dus. De mentor dan? Nee, hij ook niet. Maar hij wees ze wel op de kaart die ze bij aanvang hadden gekregen. O ja, dachten de studenten, en haalden allemaal die kaart uit hun tas.

De jongste onder hen ontpopte zich tot leider. Hij gidste ons naar een punt waar de studentenvereniging zich presenteerde. Hadden de jongens en meisjes tijdens de wandeling niet heel veel met elkaar gepraat, nu stonden ze rond statafels allemaal gezellig met elkaar te kletsen. Mooi om te zien dat het niet heel lang duurt voordat jongeren contact met elkaar leggen en verbindingen aangaan. ‘Dat hebben onze studenten de afgelopen anderhalf jaar moeten missen,’ realiseerde ik mij. Die simpele dingen, die zo enorm waardevol zijn.

Mijn wens voor dit studiejaar
Ik hoop dat wij ons de komende tijd met z’n allen aan de coronaregels kunnen houden en de besmettingen niet zo hoog oplopen dat we weer achter de computer moeten gaan zitten. Dat we onze studenten ook in levende lijve kunnen blijven begeleiden. Persoonlijk en dichtbij. Dat verdienen ze. En dat we ze naar een hele mooie toekomst kunnen leiden. Dat is mijn wens voor onze medewerkers en onze studenten voor dit nieuwe studiejaar!

Deze blog is ook te lezen via de website van Hogeschool Inholland:
Blog #11: 'Vergelijk ons met mijn duikleraar'
door duda-wsm 11 november 2024
Blog #40: 'Vind de schatten in jezelf met Treasure Hunt'
11 november 2024
‘Ervaren hoe je onderwijs, onderzoek en werkveld verbindt’
door Inholland 22 september 2024
Blog #38: 'Duik in het diepe' Nahied deelt in een blogserie, als vestigingsdirecteur van Inholland Rotterdam en domeindirecteur Business, Finance en Law, haar visie en ervaring met betrekking tot actuele maatschappelijke thema’s. Met een verfrissende kijk op zaken, helikopterview en een dosis energie legt ze verbinding tussen de hogeschool en de buitenwereld.
door duda-wsm 15 juli 2024
Blog #37: 'Je hoeft niet te vechten om je gelijk te halen'
door duda-wsm 15 juli 2024
Blog #36: 'Het belang van persoonlijk contact'
door duda-wsm 28 maart 2024
Nahied deelt in een blogserie, als vestigingsdirecteur van Inholland Rotterdam en domeindirecteur Business, Finance en Law, haar visie en ervaring met betrekking tot actuele maatschappelijke thema’s. Met een verfrissende kijk op zaken, helikopterview en een dosis energie legt ze verbinding tussen de hogeschool en de buitenwereld. Rotterdam, 14 maart 2024 Iedere uitdaging kun je in je eentje oppakken, maar het samen doen met verschillende partijen werkt beter. Laten we daarom vaker over onze schaduw heen kijken en spreekwoordelijk de hand van de ander pakken. Ze zitten niet meer op hun eigen eiland, zag ik tijdens de teamleidersdag van het domein Business Finance and Law van Hogeschool Inholland. Ze waren allemaal voor het hele domein aan het werken. Bijvoorbeeld toen het ging over de instroom van nieuwe studenten: wat hebben we nodig om die te verbeteren? Hetzelfde gold voor de doorstroom van onze studenten naar het volgende jaar. De teamleiders maakten een analyse voor alle opleidingen samen, waarna iemand voorstelde om het voortouw te nemen voor het vervolg. “Als jullie dit willen, heb ik dit van jullie nodig.” Iedereen stond in de hulpstand Dat deed mij goed; om vanuit gezamenlijkheid te kijken naar het belang van studenten en het onderwijs. Iedereen stond in de hulpstand, wilde elkaars deskundigheid gebruiken en van elkaar leren. Met andere woorden, ze keken over hun eigen schaduw heen om het samen te doen op verschillende niveaus. Zonder het belang en de identiteit van de opleidingen te vergeten overigens, want de student kiest immers voor een opleiding en niet voor een domein. Het kwam echt vanuit het team. We doen het met z’n allen. Met frisse blik houden ze ons scherp Een vergelijkbaar moment ervaarde ik toen onze vrienden van de Raad van Advies bij ons te gast waren. De leden komen uit onder andere de juridische, economische en overheidssector en adviseren ons over verschillende onderwerpen. Ik was blij met hun eerlijke feedback en zag hoe waardevol het is dat we als hogeschool samenwerken met partners buiten ons. Met frisse blik houden ze ons scherp. We doen het met z’n allen. Van school geschorst Een laatste voorbeeld over het belang van samen optrekken, hoorde ik op de radio. Het item ging over wangedrag bij leerlingen op de middelbare school tegenover hun docenten. Steeds meer leerlingen worden om deze reden van school geschorst. Als ouders wijzen naar docenten en andersom is de oplossing ver weg. Als in plaats daarvan ouders, docenten én schooldirecteuren hierin samen optrekken, eventueel in combinatie met jongerenwerkers en/of psychologen, komen we verder. We doen het met z’n allen. We hebben elkaar nodig. Zoek elkaar op, ook al is dat een uitdaging.
door duda-wsm 28 maart 2024
Nahied deelt in een blogserie, als vestigingsdirecteur van Inholland Rotterdam en domeindirecteur Business, Finance en Law, haar visie en ervaring met betrekking tot actuele maatschappelijke thema’s. Met een verfrissende kijk op zaken, helikopterview en een dosis energie legt ze verbinding tussen de hogeschool en de buitenwereld. Rotterdam, 16 februari 2024 Een paar dagen in een koud huis zitten is onaangenaam, maar wie in oorlog zit heeft helemaal niets, behalve onzekerheid. Het beste uit jezelf halen, is dan niet aan de orde. Waarom krijgt vrede op aarde geen prioriteit, zodat we miljarden kunnen steken in talentontwikkeling? Onder een deken en met een kruik zit ik op de bank te werken. De centrale verwarming in mijn huis is kapot dus ik zit een paar dagen in de kou. Ondanks de open haard, de elektrische verwarming en goede isolatie van het huis ervaar ik het als onaangenaam. Hoe relatief mijn ongemak is, realiseer ik me als ik ’s ochtends meteen na het wakker worden het nieuws op tv aanzet. Ik zie verwoeste huizen, mensen zonder dak boven hun hoofd en zonder eten. Ik voel me niet happy in mijn koude huis, laat staan dat je geen huis hebt in de kou en leeft in onzekerheid hoe lang dat nog zal duren. Het is alleen maar machogedrag Honderden miljarden euro’s worden er in oorlogen gestoken en groepen staan tegenover elkaar in de wereld. Het is alleen maar machogedrag. Wat levert dat op? In mijn ogen alleen maar ellende en verliezers. Blijkbaar hebben we niks geleerd van de Tweede Wereldoorlog terwijl we de gevolgen elk jaar op 4 en 5 mei herdenken. Ik merk dat ik heel erg boos word van deze situatie. Vrede moet ons gezamenlijke doel zijn Waarom is vrede op aarde niet ons belangrijkste gezamenlijke doel? Zonder oorlogen in de wereld kunnen we zo veel geld besteden aan basisbehoeften voor iedereen, zoals een dak boven je hoofd, genoeg eten, een veilige omgeving. Dan komt er ruimte om energie en geld te steken in kansengelijkheid in wereld, want we hebben elk talent nodig. Elk leven is een talent Ik geloof dat elk leven een talent is. Die persoon kan de kracht zijn van innovatieve oplossingen voor de uitdagingen van de wereld. Zonder oorlogen kunnen we miljarden investeren in mensen en hun talenten. Wie niet bang hoeft te zijn in, of voor een oorlog kan zich ontwikkelen en uitgroeien tot waardevolle professional. Het beste uit jezelf kunnen halen is positief voor de wereld, voor de aarde. Welke talenten laten we gaan als er oorlogen blijven, wat zoveel levens kost? Ik kan de wereld niet veranderen, maar er zijn altijd dingen die ik wel kan doen. Ik neem de verantwoordelijkheid om mensen hun talenten te laten ontwikkelen. Alle studenten die bij ons naar school gaan, krijgen de kans om het beste uit jezelf te halen. Zij gaan daarmee het verschil maken.
door duda-wsm 28 maart 2024
Nahied deelt in een blogserie, als vestigingsdirecteur van Inholland Rotterdam en domeindirecteur Business, Finance en Law, haar visie en ervaring met betrekking tot actuele maatschappelijke thema’s. Met een verfrissende kijk op zaken, helikopterview en een dosis energie legt ze verbinding tussen de hogeschool en de buitenwereld. Rotterdam, 25 januari 2024 Het leven is korter dan je denkt. Probeer lief te zijn voor elkaar. Soms worden verschillen tussen mensen gezien als iets akeligs, iets negatiefs. Bespreek het, zodat je met die verschillen kunt omgaan. Dat is de basis voor samen de beste oplossing bedenken. In mijn kantoor stonden op 17 januari een foto van haar, een kaars en een fles witte wijn. We herdachten onze geliefde collega Ingrid Moes die een jaar eerder overleed. Ik herinner me die dag in 2023 goed. Veel collega’s waren in tranen en zochten elkaar op. Het verdriet mocht er zijn. Iedereen voelde tot in z’n tenen dat we een dierbare kwijt waren. Hoe hecht we zijn Door alle emoties heen zag ik ook iets anders. Ik zag hoe lief wij voor elkaar waren, hoe we elkaar hielpen en hoe hecht we zijn. Vanuit die saamhorigheid maakten we die dag meteen afspraken over hoe we haar werk zouden voorzetten. Want wat zij deed was zo waardevol; ze ondersteunde iedereen om diens visie en strategie waar te maken. ‘Om succesvol te zijn is een teamgevoel nodig’ Op dat moment voelde ik de eenheid in de organisatie en de bereidwilligheid om met z’n allen haar werk op te pakken. Daar was ik dankbaar voor en daar geloof ik nu nog steeds in. Hoe lastig de situatie ook is, we zetten samen onze schouders eronder. Dat is een les die ik heb geleerd na haar overlijden en die wil ik meegeven. Om succesvol te zijn is een teamgevoel nodig, we zijn een eenheid. Dat is de basis om met elkaar een oplossing te bedenken. Wel kritisch blijven Dat betekent dat we dezelfde visie hebben en dan bekijken wat is er nodig om die waar te maken. Een eenheid zijn betekent niet dat we hetzelfde moeten zijn en hetzelfde moeten denken! Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, je moet kritisch blijven. Wel is het essentieel dat we elkaar en elkaars meningen accepteren. Soms worden verschillen tussen mensen gezien als iets akeligs, iets negatiefs. Je moet met die verschillen kunnen omgaan. Ik maak het altijd bespreekbaar als ik word geraakt; waar zit het verschil en waar knelt het? Hoe zie jij dit?
door duda-wsm 28 maart 2024
Nahied deelt in een blogserie, als vestigingsdirecteur van Inholland Rotterdam en domeindirecteur Business, Finance en Law, haar visie en ervaring met betrekking tot actuele maatschappelijke thema’s. Met een verfrissende kijk op zaken, helikopterview en een dosis energie legt ze verbinding tussen de hogeschool en de buitenwereld. Rotterdam, 7 december 2023 "In Iran hadden mijn grootouders een vakantiehuis midden in het dorp. Als kind ging ik daar heel graag naar toe. Het gaf mij rust. Vanuit het huis zag ik de dorpskinderen naar school lopen. Elke dag, minstens één of twee kilometer, in de hitte. Als ik groot ben, dacht ik toen, wil ik minister worden. Want een minister kon - in mijn kinderogen - veel bereiken. Ik wilde er dan voor zorgen dat iedereen de kans heeft om het beste uit zichzelf te halen. En kan doen wat hij of zij wil. Toen ik laatst voor onderzoek in Zuid-Afrika was, kwam dat gevoel in volle hevigheid terug. Wij verbleven in Stellenbosch: het Wassenaar van Zuid-Afrika. Het is heel Europees ingericht: de boulevard, de prachtige natuur - noem maar op. Puur genieten! Maar dan rijd je van Kaapstad naar Stellenbosch en kijk je naar buiten. Eerst dacht ik: wat is dit nou? Aan de ene kant van de weg zie je prachtige villa’s met alles erop en eraan. En aan de andere kant liggen de townships. Ik kende dat niet. In Nederland heb je ook van die plekken waar oude auto’s, afval en andere troep wordt gedeponeerd. Ik dacht dat het zoiets was. Maar nee. Het waren plekken waar mensen woonden. En niet zo’n beetje mensen ook. Eén witte bedelaar En dan ga je dineren in een van die prachtige wijnlanden en zie je op korte afstand de lichtjes in de townships. En dan realiseer je je dat die mensen helemaal niet dezelfde mogelijkheden hebben als andere, witte Zuid-Afrikanen. Niks gelijke kansen! De inwoners daar hebben nergens recht op: niet op onderwijs, niet op zorg, op niets. Dat verbaasde me: de westkust van Zuid-Afrika is een welvarend gebied. Maar ik begreep de borden langs de weg opeens wel. In Nederland staat er dan iets als Let op, tien minuten vertraging. Maar daar staat: let op, hier niet uit de auto stappen - het is gewoon niet veilig genoeg. Ook ik voelde me onveilig. Ik durfde niets alleen te doen. Terwijl….als je nadenkt begrijp je wel waarom zoveel bewoners van de townships bedelen of zelfs beroven. Als je niks hebt, is het misschien logisch dat je dat doet om je kinderen te eten te geven, om in leven te blijven. De apartheid is bijna dertig jaar geleden verdwenen. Op papier. Even relativeren In Nederland hebben alle politieke partijen het over kansengelijkheid. Ik denk dan altijd: waar hebben we het hier over? Hier kan iedereen naar school, heeft iedereen recht op zorg en wordt ook je sport nog vergoed als je ouders dat niet kunnen betalen. Wel hebben sommigen meer mogelijkheden dan anderen. Denk bijvoorbeeld aan het schooladvies: daarbij wordt gekeken naar de sociale achtergrond van kinderen. Ik wil zeker niet de problemen van mensen die het moeilijker hebben bagatelliseren. Maar toch…wel even relativeren. Hier in Nederland gaat niemand dood van de honger. En die kinderen in Iran moesten misschien een eind lopen, maar ze konden wél naar school. Gelijke kansen betekent niet dat je iedereen gelijk moet behandelen. Als je dat doet, doe je de een tekort en voor de ander doe je teveel. Je moet écht kijken naar de situatie en op basis daarvan handelen. Een nieuw doel voor een betere wereld Ik vind dat we op wereldniveau aandacht moeten vragen voor die kansengelijkheid - net zoals we dat doen voor het klimaat en voor duurzaamheid. Voeg één goal toe aan de 17 doelen voor een betere wereld van de Verenigde Naties. Dat verbreedt onze kansen voor de toekomst. Ga maar na hoeveel talenten nu onaangeboord blijven! Niet alleen in de Zuid-Afrikaanse townships, maar ook in andere delen van de wereld wordt misschien maar vijf procent benut van het totale potentieel. Talenten die ons kunnen helpen bij het aanpakken van de grote uitdagingen waar de wereld voor staat. Ik weet dat ik met dit blog weinig kan bereiken. Maar alles begint met bewustwording. Daar hoop ik op bij onze studenten. Zij zijn de toekomst!"
door duda-wsm 28 maart 2024
Nahied deelt in een blogserie, als vestigingsdirecteur van Inholland Rotterdam en domeindirecteur Business, Finance en Law, haar visie en ervaring met betrekking tot actuele maatschappelijke thema’s. Met een verfrissende kijk op zaken, helikopterview en een dosis energie legt ze verbinding tussen de hogeschool en de buitenwereld. Rotterdam, 29 juni 2023 “Praten over inclusie is een trend, maar hoe handelen we ernaar? Wat hebben we nodig om niet meer te kijken naar huidskleur, religie, naam, kledingstijl? Laat je net als ik inspireren door de film Tarzan.” “Ze lopen mijn kamer binnen en gaan zitten aan tafel. Op advies van hun studieloopbaanbegeleider kloppen deze twee studenten bij me aan. Ze zijn verdrietig: ‘In elke klas waar we nieuw komen, vragen medestudenten en docenten waar we oorspronkelijk vandaan komen. Terwijl we in Nederland zijn geboren.’ Door die steeds terugkerende vraag voelen ze zich niet helemaal thuis, terwijl Nederland hun thuisland is. Waarom krijgen ze deze vraag?” Met de beste bedoeling en toch wringt het “Ik realiseer me dat een simpele vraag uit belangstelling of een opmerking veel impact kan hebben. In dit voorbeeld doen zowel de vraagsteller, als de ontvangers hun best en toch wringt er blijkbaar iets. Het gaat hier niet om wie is er schuldig aan het wringende gevoel, maar om hoe kunnen we dat veranderen? Dat is waar inclusie, volgens mij, over gaat.” Hoe handelen we inclusief? “Om echt iets te veranderen, is het belangrijk om te weten wat we precies verstaan onder inclusie. Wij roepen het alsmaar en hoe harder we roepen, hoe meer ik erachter kom hoe groot het probleem is. Praten over inclusie is een trend, belangrijker is: hoe handelen we ernaar? Wat hebben we nodig om niet meer te kijken naar huidskleur, religie, naam, kledingstijl, enzovoorts? En hoe richten we het onderwijs daarop in, zodat het van begin af aan geen probleem is voor kinderen?” Tarzan als inspiratie “Ik stel voor dat we allemaal de verantwoordelijkheid nemen om iedereen als gelijkwaardig mens te zien. Niet meer en minder dan dat; alleen de mens met dat mooie hart. Daarbij denk ik aan een scène uit de film Tarzan, waarin hij verdrietig is, omdat de apenkinderen hem niet accepteren. Tarzan rent weg en moederaap vindt hem aan de oever van een rivier. Hij kijkt naar zichzelf in het water en plakt klei op zijn gezicht.” Tarzan - Why Am I So Different “‘Waarom doe je dat?’, vraagt ze. ‘Ik ben zo anders’, antwoordt de jongen. ‘Dat ben je niet’, zegt moederaap met zachte stem. Vervolgens wijst ze Tarzan op zijn ogen, neus, oren, handen en hart. ‘We zijn precies hetzelfde’, concludeert moederaap terwijl Tarzan in haar armen kruipt voor een stevige knuffel.” “Wij mensen zijn allemaal hetzelfde én we zien er anders uit. Voor iedereen ligt er een taak om in plaats van naar de verschillen te zoeken te kijken maar naar de gemeenschappelijke dingen. Dan is het bijvoorbeeld niet meer nodig om anoniem te solliciteren op een stageplek of een baan. Of om vrouwen en meiden lastig te vallen, omdat ze zich ‘te sexy' zouden kleden.” “Die taak neem ik als moeder, docent, autochtoon, allochtoon, directeur, vrouw en dochter; altijd. Doe je mee?”
Bekijk alle berichten