Blog #15: 'Praat met gelijkgestemden én met andersdenkenden'

Koudwatervrees
Ons onderwijs is erop gericht studenten voor te bereiden op hun latere werk. Een belangrijk onderdeel daarvan is leren samenwerken met collega’s van diverse pluimage. Daarmee oefenen Inholland-studenten bijvoorbeeld in onze living labs. In de praktijk blijkt het echter lastig om studenten – en medewerkers – daarvoor te enthousiasmeren. Vaak vindt dit ‘nieuwe’ onderwijs plaats náást het ‘oude’ onderwijs. En onbekend maakt onbemind: studenten kennen de mogelijkheden niet, het past nét niet binnen hun opleiding of ze gaan liever voor ‘veilige’ studiepunten.
Ook bij medewerkers is er veel koudwatervrees. Multidisciplinair werken betekent geven en nemen. Het vraagt lef om uit je eigen oude en vertrouwde vakgebied te stappen. Om over je eigen grenzen heen te kijken en eens een andere bril op te zetten.
Samen leren, samen werken: het kán
Het bijzondere van dit project van de IVK-afstudeerrichting Stad en Veiligheid is dat het echt onderdeel was van het onderwijs. Het voldoet aan alle eisen en is gericht op de totale groep, niet alleen op enkele vrijwilligers. Alle 54 vierdejaarsstudenten werden getoetst, kregen er cijfers en studiepunten voor. Dat maakt het verschil. Deze studenten en medewerkers hebben laten zien dat het kán.
Natuurlijk zijn er kinderziektes en problemen die opgelost moeten worden. Maar deze manier van (samen)werken opent ook nieuwe wegen. Dat het aanslaat, blijkt: opdrachtgever gemeente Rotterdam is enthousiast over de ideeën en zoekt naar mogelijkheden om die uit te voeren.
Grijp je kans
In mijn welkomsttoespraak heb ik de gemeente bedankt voor hun vertrouwen om in deze opdracht met Inholland en de TU Delft te werken. Ik hoop dat het IVK-voorbeeld meer studenten en medewerkers binnen Inholland motiveert om buiten de gebaande paden van hun eigen disciplines te treden. Om hun mindset te veranderen. Dit is je kans om je anders, beter, breder te kunnen ontwikkelen. Grijp ‘m!
Lees het artikel Schommels vergroten veiligheidsgevoel in Zuiderpark om te zien welke oplossingen IVK- en TU-studenten hebben bedacht om meer (groepen) mensen naar het Zuiderpark te trekken en daarmee de veiligheidsbeleving van parkbezoekers te vergroten.
Deze blog is ook te lezen via de website van Hogeschool Inholland:





